Panettone med citron, russin och suckat


2 dl mjölk
25 g jäst
1 dl socker
6-7 dl vetemjöl
100 g smör eller margarin, smält
3 äggulor
salt
rivet skal av ½ citron
100 g suckat
100 g russin, gärna hälften sultanrussin (2 dl)

1. Värm mjölken till 37°C.

2. Smula sönder jästen i en bunke.

3. Rör ut den med mjölken.

4. Tillsätt 1/2 dl av sockret och det mesta av mjölet.

5. Täck över och låt jäsa ca 30 min.

6. Blanda i resten av sockret, smält fett, äggulor och salt.

7. Blanda allt väl.

8. Ta upp degen på mjölat bakbord och arbeta in resten av mjölet, citronskal och frukt.

9. Forma degen till en bulle. Smörj en rund form med höga kanter, t ex suffléform (ca 1 1/2 liter).

10. Lägg i degen, täck över och låt jäsa ca 30 min.

11. Pensla degen med smält fett.

12. Grädda i 175°C ugnsvärme, i nedre delen av ugnen, 50-60 min.

13. Pensla med mer fett efter ungefär halva gräddningstiden.

14. Täck ytan om den ser ut att bli för mörk, den färdiga kakan ska ha en gyllenbrun knaprig skorpa.

15. Låt kakan svalna lite innan den tas ur formen och får kallna på galler.

1 kommentar:

  1. Hej! Vilken trevlig blogg du har!! Jag och mina tjejer har provat det här receptet idag. Vi la ut vår berättelse på vår blogg www.julpysslarna.blogspot.se och hoppas att du inte misstycker. Är sugen på att prova surdegsvarianten nästa gång.

    SvaraRadera